Att bo i en bostadsrätt

En vanlig missuppfattning är att man ”köper en lägenhet”.Det man köper är i själva verket inte lägenheten, utan ett medlemskap i en bostadsrättsförening. Du köper alltså in dig i en bostadsrättsförening och blir delägare i denna ekonomiska förening. Men samtidigt följer rätten att bo i lägenheten. Det är det som är själva innebörden i ordet ”bostadsrätt”.

I denna bostadsrätt får man bo så länge man vill och så länge man betalar sina avgifter (”hyran”) och sköter sig. När man sen vill flytta säljer man sin bostadsrätt dvs man säljer (överlåter) sin ekonomiska andel till en ny köpare.

Behövs verkligen en styrelse i en brf? Ja, det måste finnas en styrelse. Om det skulle inträffa att en styrelse inte kan tillsättas kommer föreningen förr eller senare att tvångslikvideras. Då säljs husen, bostadsrätterna upphör och får värdet 0. Eventuella lån på enskilda bostadsrätter finns ju kvar – och banken lär kräva omgående betalning eftersom säkerheten för bostadsrätten är borta. Ett högst olyckligt scenario där medlemmarna får bo kvar som hyresgäster och eventuellt överskott skiftas ut till medlemmarna i enlighet med stadgarna. Detta scenario undviks allt som oftast eftersom det ofta finns engagerade medlemmar i föreningen som är villiga att ta ansvar för både sin egen och sina grannars ekonomi. För det är nämligen precis det som det handlar om. När man köper en bostadsrätt innebär det att man blir medlem och delägare i en ekonomisk förening.